✅ قبل از این مطلبی در موضوع
کارکردهای ت با عنوان به حاشیه رفتن ت بعد از مدرنتیه» نوشتم.
✅ خلاصه آن مطلب این بود که ت در گذشته نه تنها برای حفظ تقدس خود به انزوا نرفته بود بلکه عمده نهادهای جامعه به وسیله او اداره میشد و کارکردهای متعددی در جامعه داشت؛ مثلا: آموزش و پرورش، ثبت و اسناد، قضاوت و ریش سفیدی و حتی طبابت در دست ت بود و درکنار همه اینها رسانه آن روز نیز در انحصار ت بود و این قدرت لایزالی برای جامعه سازی دینی به ت میداد. آن روز ت در وسط زندگی عینی مردم بود، برخلاف جامعه امروز که ظاهرا حاکمیت در دست اوست اما عملا ت به انزوا رفته و حیات اجتماع، مستغنی از وجود او شده است.
✅ تصمیم گرفتم اندک اندک مستندات مطلب مذکور را ارائه کنم. در این راستا خلاصهای از بخشهایی از شجرهنامه یکی از دوستان طلبه سیدم به نام "سیدمحمدحسین صادقی" از منطقه کوار را در ادامه میآورم، این شجره نامه گویای مطلب مذکور در مورد ایفای نقشهای مختلف اجتماعی در گذشته ت است:
سید نورالدین از نوادگان امام حسین(ع) از قرن دهم ه.ق از عراق به بحرین و بعد از مدتی به پیرم فارس مهاجرت میکند.
فرزند بزرگ او طاهر محمد جهت تبلیغ اسلام به منطقه کوار هجرت میکند و بعد از چندین سال مبارزه و تبلیغ در سال ۱۰۲۲ق به دست اشرار به شهادت میرسد. قبر ایشان هماکنون با نام امامزاده طاهر محمد در کول(کوار قدیم) وجود دارد.
فرزند بزرگ سیدمحمد، سید صالح به روستای شابهرامی هجرت میکند و از طرف دولت مسئول مدیریت زمینهای کشاورزی آنجا میشود و با احداث کانالهای آب، مشغول برنجکاری و مصرف آنها در راه اسلام میشود، وی مسئول بند بهمن و رشته قناتهای این منطقه بوده و کانالهای آبی به روستاهای محمود آباد- اکبرآباد- مظفری و طسوج میکشد. شغل اصلی او بوده است که در روستاها هم مکتبخانه احداث میکند.
سید داوود پسر بزرگ سید صالح به کمک برادرانش دوازده آسیاب کوار را میخرند و آنها را تعمیر و شروع به راهاندازی میکنند و از طرف دولت نماینده منطقه بلوک کوار میشوند ولی اشتغال اصلی او همان بوده است و بیشتر درآمد آسیاب را مصروف مکتبخانه در فرمشکان میکند.
فرزندان او نماینده کریمخان زند در روستاهای قصراحمد- مظفری- اکبرآباد- زجرد-فرود- بورکی و شاه بهرامی میشوند. سید داوود در وصیت نامه خود به فرزندانش میگوید: نورچشمان به زیر دستتان احترام بگذارید، رعیت یعنی کسی که مراعاتش لازم است.»
سید حسین حسینی پسر بزرگ سید داوود نماینده کریمخان زند در کوار در ضمن طبیب و هم بوده است که به کمک برادرانش بارها کریمخان زند را به کوار دعوت کردند و کمکهای فراوانی جهت کاروانسراهای مظفری و کوار کردند و متولی تعمیر راهها، پلها، رشته قناتها، بند بهمن و احداث مکتبخانه و آوردن مکتبدار به کوار شده بودند و در شیراز دروازهای به نام دروازه کوار نامگذاری کردند که هماکنون به آن فلکه ولیعصر میگویند.
پسران سید حسین: ۱- سید محسن حاکم شرع، و طبیب؛ ۲ – سید یوسف شاهبهرامی و کشاورز ساکن شاهبهرامی؛ ۳- سید النقی و مکتبدار- ساکن کوار؛ ۴ – سید زین العابدین و کشاورز ساکن کوار؛ ۵- سید عوض علی ساکن قصر احمد نماینده دولت؛ ۶- سید علی محمد علی ساکن محمودآباد؛
پسران سید محسن متوفای ۱۲۴۹ق و حاکم شرع کوار: ۱- سید ابراهیم حاکم شرع بلوک کوار-طبیب و امام جمعه و نماینده دولت؛ ۲- سید کوچک مکتبدار؛ ۳- سید رحیم مکتبدار؛ ۴-سید کریم ؛ ۵- سید علی ؛
✅ سلسله این شجره نامه ادامه دارد و از اواخر قاجار رفته رفته با تغییر شرایط زمان و حاکمیت تدریجی مدرنیته، کارکردهای این سلسله تغییر میکند و برخی از فرزندان آنها به شیراز میروند و استاد دانشگاه و حوزه میشوند و برخی به اروپا و آمریکا هجرت میکنند که حکایت آن مفصل است.
درباره این سایت